понедељак, 30. јануар 2012.

Osvrt na Minhen - sa Urbane riječi

Pisac Daniel Radočaj iz Pule je na svoj blog postavio osvrt na Minhen i druge priče. Evo njegovog teksta.

MINHEN i druge priče / Predrag Milojević / Liber, Beograd / 2011. / latinica

Ovo zahvalno, moglo bi se reći pa i «džepno izdanje», obzirom na tek nešto veći format od A6, mekih korica, svakako neće nažuljati čitatelja koji ga odlučno utisne negdje u unutrašnjost svog kaputa.
Knjiga Minhen i druge priče, životna je priča slomljena na «jedva vidljive, ali čvrste krhotine» što beskompromisno lelujaju «ivicom snova i stvarnosti»: «kako je dedi bilo u Nemačkoj, samo je on znao i nikada o tome nije pričao». Smatravši da pisac mora govoriti u nečije ime, autor knjige Predrag Milojević, sam je ispričao „dedinu priču“.
Dok je strana dijaspore poručivala: «Ovdje vrijedi živjeti i umrijeti!», a druga, onih koji nisu pred ratom pobjegli preko granice glavom bez obzira: «U ratu samo budala ne zaradi novac!», Milojevićev nesnalažljivi Subjekt ostao je omeđen preostalim škrtim međuprostorom «u govnima, balajući ih vilom u (tuđu) prikolicu». Njegov nezavidni svijet očaja natkrio je rupu bez dna u kojoj se našao nespretno. Taj procjep vječite igre cvrčka i mrava neminovno ga definira mravom, nenaviknutim na mirise dimljenih bavarskih kobasica, znoj sisatih Njemica, kao i na zveket krigli punjenih hladnim pivom. Od klimatiziranih pivnica, on češće obilazi minhenske septičke jame, a u njima su, kao i u domaćim, tek «vrijuća govna».
Osjećajući pritisak siromaštva i svu njegovu sramotu, uz pokoju uspomenu na propuštene šanse, skromni Subjekt najčešće je sretan što ima «istrošeno ćebe na sebi i golu sijalicu na zidu». Ipak, prevladan je strah od davljenja u moru prosjeka i običnog života. Posmatrači su se badava okupili – bit će njemu bolje. A ništa osim prizora smrti nije dovoljno interesantno da bi ikoga moglo otrgnuti od vlastitih muka. Svejedno, uskoro ćemo svi mi, poput njega, postati «što i ovaj sneg oko nas».
Zbirka Minhen i druge priče, kroz sto dvadeset šest stranica, prostire deset kratkih priča: Minhen, Trokorak, Beg, Spavač, Sobe, Baba, Sutra, Prorok, Čelendžer i Dnevnik.